Klachtenbehandeling

Als een consument vindt dat organisaties onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame, kan hij eenvoudig online een klacht indienen op de website van het Privacy Waarborg. Deze meldingen worden door de DDMA Privacy Autoriteit doorgegeven aan de betreffende organisaties, indien zij zijn aangesloten bij het Privacy Waarborg. 

Zo kunnen organisaties rechtstreeks contact opnemen met de consument en de klacht oplossen voor deze tot irritatie leidt. Zo ontstaat een win-win voor organisaties en de consument. Toezichthouders nemen immers in de regel geen individuele klachten in behandeling en zetten deze klachten ook niet door aan de betreffende organisaties.

Bijna alle klachten worden afgehandeld na bemiddeling van de DDMA Privacy Autoriteit. Indien dit niet gebeurt, doet de Privacy Autoriteit een uitspraak waarin zij bedrijven sommeert de beroepspraktijk aan te passen:

2013
Uitspraak inzake niet honoreren Recht van Verzet van de betrokkene

2011
Uitspraak inzake misleidende enquête

2009
Uitspraak inzake premium sms-en